Citater fra Lyngby-Taarbæk Kommunes hjemmeside –
afsnittet Personalepolitik:
- at kommunen kan varetage opgaverne på en smidig, effektiv, rationel og kvalitetspræget måde
- at der skabes arbejdsbetingelser, der sikrer personalets udvikling, dygtiggørelse og trivsel på en effektiv arbejdsplads
- at arbejdsvilkårene muliggør en personlig og faglig udvikling hos alle
- en samarbejdsform, der bygger på en ærlig og konstruktiv dialog, præget af gensidig tillid og accept
- at alle behandler hinanden med respekt og værdighed.
Det er ledelsens ansvar at skabe et miljø, der sikrer, at den enkelte kan leve op til de aktuelle krav, som stilles i jobbet. Det forventes samtidig, at hver enkelt medarbejder tager et selvstændigt ansvar for sit arbejde og sin udvikling.
Lederne skal udøve synlig ledelse og udsende klare signaler om, hvordan alle ansatte i fællesskab kan arbejde hen imod målene.
Alle ansatte – ledere og medarbejdere – har et fælles ansvar for udvikling og levering af kommunens ydelser.
Krav og forventninger til lederne i Lyngby-Taarbæk Kommune
Kommunen stiller krav til lederne. Lederne skal dels leve op til generelle krav, som stilles til alle ledere og dels specifikke krav, som gælder for den enkelte leders stilling. I nedenstående beskrives udelukkende de generelle krav og forventninger til lederne.
Kommunens ledere skal:
- kunne læse og forstå menneskelige relationer
- kunne lytte opmærksomt, stille spørgsmål og i det hele taget indgå i en dialog med medarbejderne på en måde, hvorefter det klart fremgår, at ledere og medarbejdere ved at hjælpe hinanden opnår den bedst mulige opgaveløsning
- kunne indgyde tillid hos omgivelserne
- kunne kommunikere krav og forventninger klart og give spontane og fair tilbagemeldinger på medarbejderens præstationer
- kunne reflektere over egne værdier samt egen samarbejds- og ledelsesstil med det formål at kunne foretage løbende tilpasning af ledelsesstilen
Lederne skal informere om organisationens samlede mål og strategier, formidle de politiske signaler og vilkår, som gælder for en politisk styret organisation og sikre, at medarbejderne til enhver tid er i besiddelse af relevant information.
Lederne skal kunne formulere mål og strategier for organisationen. De skal definere den kultur og de værdier, som skal præge organisationen.
Lederne skal i overensstemmelse med de centralt fastsatte mål i samarbejde med medarbejderne udvikle eget ansvarsområde, sikre borgerne/brugerne den bedst mulige service, sikre kvaliteten i opgaveløsningen, udvikle, engagere og motivere medarbejderne, fremme samarbejdet og kunne fordele deres tid mellem sagsbehandling, personaleledelse og udvikling.
Lederne skal kunne forstå, handle efter – og tilpasse – organisationen de skiftende krav, som omverdenen stiller til den kommunale organisation og udvise forståelse og interesse for helheden.
Ledelse skal udøves i en dialog med medarbejderne. Denne dialog skal være baseret på gensidig tillid og respekt.
Kommunen lægger vægt på, at ledere på alle niveauer i organisationen er indstillet på – og får mulighed for – at udvikle deres lederevner og færdigheder i overensstemmelse med de krav, som stilles til ledere i den offentlige sektor.
Kommunen forventer, at lederne er værdige repræsentanter for arbejdspladsen Lyngby-Taarbæk Kommune.
Personaleafvikling
Kommunen ønsker, at ethvert ansættelsesforholds ophør sker på en for alle parter værdig måde og i en etisk forsvarlig form uanset, om der er tale om ansøgt eller uansøgt afsked.
Enhver uansøgt afsked – herunder afskedigelse som følge af misligholdelse af ansættelsesforholdet, utilfredsstillende arbejdsindsats og/eller samarbejdsproblemer – skal gennemføres under iagttagelse af de formelle procedurer, der følger af lovgivning, tjenestemandsregulativ, faglige overenskomster, m.m.
Psykisk arbejdsmiljø
Kommunen lægger vægt på, at der på de kommunale arbejdspladser arbejdes aktivt for at sikre et godt og sundt psykisk arbejdsmiljø.
Det er vigtigt, at udøvelse af ledelsen på den enkelte arbejdsplads sker i en dialog med medarbejderne, og at den enkelte medarbejder har medindflydelse på sin daglige arbejdssituation.
Klare entydige målsætninger mindsker eventuel usikkerhed i opgaveløsningen. Det er ledelsens opgave at give den fornødne information, opbakning og støtte i forhold til den uddelegerede opgavevaretagelse og udvise lydhørhed i forhold til medarbejdernes samlede situation.
Stort arbejdspres eller andre belastninger i arbejdet søges afhjulpet ved ledelsesmæssig og kollegial støtte eller gennem ændringer i den enkelte ansattes arbejdssituation.
Ledelse og medarbejdere skal i fællesskab være opmærksomme på de faktorer, som kan være stressfremmende. Det kan eksempelvis være ubalance mellem krav i arbejdet og den ansattes kvalifikationer og ressourcer, uklarhed med hensyn til prioriteringer, indflydelse, roller eller kvalitet, for store eller modstridende krav i arbejdet, arbejdspres og/eller mange deadlines, uforudsigelighed i jobbet, sociale uoverensstemmelser eller konflikter, lav ledelseskvalitet og mobning eller chikane.
Kommunen lægger vægt på at den enkelte ansattes værdighed respekteres. Udøvelse af seksuel chikane, mobning og andre former for krænkende adfærd har en skadelig indvirkning på de ansattes arbejdsindsats og arbejdstilfredshed. Det er en uønsket adfærd, som ikke vil blive tolereret.